توریست ها در استانبول

در استانبول واقعا توریست زیاد بود. آن قدر زیاد که هرگز فکر نمی کردم این قدر انسان خارجی از کشورهای مختلف را بتوان در یک شهر جمع کرد. واقعا زیاد بودند. از آسیا تا اروپا و آفریقا و آمریکا مردم در استانبول بودند.

خوراکی ها
چای ترکی

تلخ ترین چایی که در تمام عمرم خوردم مربوط به این سفر بود. برخلاف ایرانی ها که چای را دم می کنند، آن ها چای را جوش می آورند. بعضی از آن ها هم چای را سرد سرو می کنند.

در خیابان های استانبول بیشتر از فروشگاه های لباس و صنایع دستی، رستوران و کافی شاپ وجود دارد. غذا های مشترکی با ایرانیان دارند. اکثر رستوران ها میز های غذای خود را در خیابان قرار داده اند. بیشتر رستوران ها هنگام پخش فوتبال های جام جهانی تلویزیون های LCD خود را برای مشتریان روشن می کنند.

بیشتر غذاهای آن ها با گوشت است. آخرین شام “İskender kebap” خوردیم که واقعا خوشمزه و معرکه بود.

میوه در ترکیه ارزان تر از تهران بود. عرضه میوه نیز تفاوت های چشمگیری با تهران خودمان داشت. میوه فروش های اول میوه های می شستند و بعد در سبد فروش قرار می دادند و در طول روز چندین بار بر روی آن ها آب می ریختند تا طراوت خود را در گرما از دست ندهند. نحوه دیگر فروش میوه به این صورت بود که خیار و سیب را شسته و در چرخ دستی قرار می دادند و هنگام فروش آن ها با دستگاه ساده ای بدون تماس دست پوست می گرفتند و به مشتری می دادند.
میوه فروشی در استانبول

ذرت (بلال) را مستقیم با حرارت نمی پختند بلکه آن را آب پز می کردند. به جای آب نمک هم از نمک خالی استفاده می کردند. ذرت های خودمان خیلی خوشمزه تر آن ها بود.

بازارها

استانبول بازارها و مراکز خرید بسیاری داشت. معروف ترین این بازارها Grand Bazaar و Spice Bazaar است. البته به توصیه ceyda و دوستانش ما از Grand Bazaar خرید نکردیم و خرید خود را از فروشگاه های موجود در اطراف و در طول مسیر تا Grand Bazaar انجام دادیم. بعد از رسیدن به گرند بازار و مشاهده قیمت های چند برابر آن متوجه توصیه ceyda و دوستانش شدیم.

بازار سنتی استانبول

دو نکته در مورد بازاری که رفتیم وجود دارد که واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد. اول اینکه همه مغازه ها بین ۶ تا ۶:۳۰ بعد از ظهر تعطیل می کردند و  بعد از تعطیل کردن مغازه خود شروع به نظافت داخل و بیرون مغازه می کردند. میوه فروش ها، ماهی فروش ها و مغازه های لبنیاتی اطراف و محل قرار گیری اجناس خود را می شستند. دو م  اینکه بعد از تعطیلی مغازه های اصلی شروع به دست فروش ها می رسید. دست فروش ها بازار خود را درست جلوی مغازه هایی که اکنون بسته شده بودند به راه می انداختند. در دو روزی که به بازار رفتیم این دو نکته تکرار شدند.

حمل و نقل عمومی و رفت و آمد در شهر

برای رفت و آمد و گشت و گذار در شهر می توانید از اتوبوس، Tramway و تاکسی استفاده کنید. ما در طول مدتی که در استانبول بودیم از اتوبوس و ترم وای استفاده کردیم. همه کسانی که در مورد استانبول با آن ها صبحت کردیم به ما توصیه کردند که از تاکسی استفاده نکنیم. به گفته آن ها نرخ تاکسی بخصوص برای توریست ها خیلی گران است.

البته بدون استفاده از تاکسی ما به هر جایی که می خواستیم رفتیم. ترم وای و اتوبوس برای همه مسیر ها وجود داشت.

آیسا سفر 88794700 (خ گاندی نبش خ سوم پ 7 واحد 2)

سفرآفرین 88871410 ( تهران- چهارراه جهان کودک – گاندی جنوبی- نبش کوچه ۲۳- ساختمان ۵۱- پلاک ۸۷- طبقه دوم- واحد ۴ )

سفر به استانبول...
ما را در سایت سفر به استانبول دنبال می کنید

برچسب : توریست ها در استانبول, نویسنده : استانبول istanbultour بازدید : 303 تاريخ : سه شنبه 17 دی 1392 ساعت: 15:11